Estudios Ingleses. (Plan a extinguir)
Grado y Doble Grado. Curso 2024/2025.
SINTAXIS DEL INGLÉS - 802205
Curso Académico 2024-25
Datos Generales
- Plan de estudios: 0835 - GRADO EN ESTUDIOS INGLESES (2009-10)
- Carácter: Obligatoria
- ECTS: 6.0
SINOPSIS
COMPETENCIAS
Generales
Conceptuales:
Conceptual competences (Knowledge):
CG 2 - Conocimiento de las disciplinas del campo de la lengua inglesa.
CG 2 - Knowledge of the disciplines in the field of English Studies.
Procedimentales:
Procedural competences (skills and abilities):
CG 8 - Capacidad para comprender e integrar información procedente de diversas fuentes, y encuadrarla en distintas perspectivas teóricas.
CG 8 - Ability to process and integrate information from a variety of sources, framing it in different theoretical perspectives.
CG 9 - Capacidad para acometer, con un alto grado de autonomía, estudios de posgrado u otros estudios de nivel similar en el ámbito profesional.
CG 9 - Ability to undertake postgraduate studies or similar type of studies in professional domains with a high degree of autonomy.
Actitudinales:
Attitudinal competences:
CG 10 - Desarrollo de una actitud reflexiva y crítica sobre la lengua inglesa, su cultura y sus literaturas.
CG 10 - Development of a reflexive and critical attitude towards the English language, its cultures, and its literatures.
Conceptual competences (Knowledge):
CG 2 - Conocimiento de las disciplinas del campo de la lengua inglesa.
CG 2 - Knowledge of the disciplines in the field of English Studies.
Procedimentales:
Procedural competences (skills and abilities):
CG 8 - Capacidad para comprender e integrar información procedente de diversas fuentes, y encuadrarla en distintas perspectivas teóricas.
CG 8 - Ability to process and integrate information from a variety of sources, framing it in different theoretical perspectives.
CG 9 - Capacidad para acometer, con un alto grado de autonomía, estudios de posgrado u otros estudios de nivel similar en el ámbito profesional.
CG 9 - Ability to undertake postgraduate studies or similar type of studies in professional domains with a high degree of autonomy.
Actitudinales:
Attitudinal competences:
CG 10 - Desarrollo de una actitud reflexiva y crítica sobre la lengua inglesa, su cultura y sus literaturas.
CG 10 - Development of a reflexive and critical attitude towards the English language, its cultures, and its literatures.
Específicas
Específicas:
Specific competences:
CE 10 (Módulo de Lengua y lingüística inglesa, Materia principal 8: Descripción y Análisis de la Lengua Inglesa). [Fonética y Fonología Inglesas; Sintaxis del Inglés; Semántica del Inglés]. El alumno deberá tener conocimientos de lengua inglesa en cuanto a las distintas unidades lingüísticas (fonema, morfema, palabra, sintagma, oración y discurso conectado) y en sus distintos niveles (pronunciación, entonación, sintaxis, léxico, coherencia y adecuación al propósito comunicativo).
CE 10 (Module of English language and linguistics, Core subject 8: Description and analysis of the English language). [English phonetics and phonology; English syntax; semantics of English]. The student will acquire knowledge of the different linguistic units in English (phoneme, morpheme, word, phrase, clause and sentence and connected discourse) and its different levels (pronunciation, intonation, syntax, lexis, coherence and use in communicative purposes).
Specific competences:
CE 10 (Módulo de Lengua y lingüística inglesa, Materia principal 8: Descripción y Análisis de la Lengua Inglesa). [Fonética y Fonología Inglesas; Sintaxis del Inglés; Semántica del Inglés]. El alumno deberá tener conocimientos de lengua inglesa en cuanto a las distintas unidades lingüísticas (fonema, morfema, palabra, sintagma, oración y discurso conectado) y en sus distintos niveles (pronunciación, entonación, sintaxis, léxico, coherencia y adecuación al propósito comunicativo).
CE 10 (Module of English language and linguistics, Core subject 8: Description and analysis of the English language). [English phonetics and phonology; English syntax; semantics of English]. The student will acquire knowledge of the different linguistic units in English (phoneme, morpheme, word, phrase, clause and sentence and connected discourse) and its different levels (pronunciation, intonation, syntax, lexis, coherence and use in communicative purposes).
ACTIVIDADES DOCENTES
Clases teóricas
22 horas
22 hours
22 hours
Seminarios
21 horas (1,5 x 14 semanas)
21 hours (1,5 x 14 weeks)
21 hours (1,5 x 14 weeks)
Clases prácticas
20 horas
20 hours
20 hours
Otras actividades
- Tutorías (consulta de dudas de los temas teóricos y tareas prácticas, etc.): 6-9 horas
- Exámenes: 3-6 horas
ACTIVIDADES NO PRESENCIALES:
- Estudio individual del alumno (estudio de temas teóricos, preparación de clases prácticas,
lecturas, reuniones de trabajo en grupo para tareas, preparación para exámenes, etc.): 75 horas
- Tutorials (questions about the theoretical contents and practical tasks, etc.): 6-9 hours
- Exams: 3-6 hours
NON-CONTACT ACTIVITIES
- Individual study by the student (theoretical topics, preparation of practical sessions,
readings, work meetings in group for tasks, exam preparation, etc.): 75 hours
- Exámenes: 3-6 horas
ACTIVIDADES NO PRESENCIALES:
- Estudio individual del alumno (estudio de temas teóricos, preparación de clases prácticas,
lecturas, reuniones de trabajo en grupo para tareas, preparación para exámenes, etc.): 75 horas
- Tutorials (questions about the theoretical contents and practical tasks, etc.): 6-9 hours
- Exams: 3-6 hours
NON-CONTACT ACTIVITIES
- Individual study by the student (theoretical topics, preparation of practical sessions,
readings, work meetings in group for tasks, exam preparation, etc.): 75 hours
TOTAL
6 (3 + 3) ECTS - 150 horas (75 + 75 horas)
6 (3 + 3) ECTS - 150 hours (75 + 75 hours)
6 (3 + 3) ECTS - 150 hours (75 + 75 hours)
Presenciales
2
No presenciales
4
Semestre
4
Breve descriptor:
Este curso se centra en la descripción formal de la oración simple en inglés, sus constituyentes y los grupos de palabras que los integran y en una breve caracterización de las unidades complejas de las que aquella forma parte.
This course is intended to provide a formal description of the simple clause in English, its constituents and the word groups comprised in them, together with a brief account of the complex units in which the simple clause can be integrated.
This course is intended to provide a formal description of the simple clause in English, its constituents and the word groups comprised in them, together with a brief account of the complex units in which the simple clause can be integrated.
Requisitos
No se contemplan
No special requirements are contemplated.
No special requirements are contemplated.
Objetivos
Se pretende capacitar al estudiante para (a) reconocer y analizar estructuralmente los distintos tipos de unidades sintácticas y los constituyentes inmediatos de las oraciones simples en inglés, (b) reconocer y analizar en sus partes integrantes los tipos superiores de combinación a que aquellas dan lugar, y (c) conocer algunos de los fenómenos sintácticos fundamentales en relación a estas unidades. Con todo ello se pretende hacer al estudiante más consciente de la forma y el orden estructural de la lengua inglesa y capacitarle en la monitorización de su propia producción lingüística, así como acercarle a las posibles aplicaciones de la sintaxis a la enseñanza-aprendizaje del inglés.
The student is expected to acquire the following abilities: (a) recognise and analyse the different types of syntactic units and the immediate constituents of simple clauses in English, (b) recognise and analyse the higher units in which these simple clause units can be integrated, and (c) become familiar with some of the main syntactic phenomena in relation to these units. In sum, the student is expected to become more conscious of the form and structural order of the English language and acquire a better understanding of his/her own linguistic production, with a possible application to the teaching-learning of the language.
The student is expected to acquire the following abilities: (a) recognise and analyse the different types of syntactic units and the immediate constituents of simple clauses in English, (b) recognise and analyse the higher units in which these simple clause units can be integrated, and (c) become familiar with some of the main syntactic phenomena in relation to these units. In sum, the student is expected to become more conscious of the form and structural order of the English language and acquire a better understanding of his/her own linguistic production, with a possible application to the teaching-learning of the language.
Contenido
Introducción. Unidades sintácticas y su jerarquía. Categorías y funciones. Tipos de palabras y morfemas.
La estructura del sintagma. Los sintagmas nominal, adjectival, adverbial, verbal y preposicional. Sus modificadores, el determinante. Verbos léxicos y auxiliares. Introducción al tiempo, aspecto y modalidad; la pasiva.
La estructura de la cláusula. Tipos de cláusulas y oraciones. El sujeto, el operador y el predicador. Los objetos y complementos predicativos; otro tipo de complementos. Elementos de la cláusula sintácticamente opcionales.
La expansión de las unidades lingüísticas. Coordinación. Subordinación. Cláusulas incrustadas.
Introduction. Syntactic units and their hierarchy. Functions and categories. The parts of speech and the morphemes.
The structure of the phrase. The noun, adjective, adverb, verb and prepositional phrases. Their modifiers, the determiner. Lexical and auxiliary verbs. Introduction to tense, aspect and modality; the passive.
The structure of the clause. Types of clauses and sentences. The subject, operator and predicator. Objects and predicative complements; other types of complement. Syntactically optional elements.
Expansion of linguistic units. Coordination, subordination, embedding.
.
La estructura del sintagma. Los sintagmas nominal, adjectival, adverbial, verbal y preposicional. Sus modificadores, el determinante. Verbos léxicos y auxiliares. Introducción al tiempo, aspecto y modalidad; la pasiva.
La estructura de la cláusula. Tipos de cláusulas y oraciones. El sujeto, el operador y el predicador. Los objetos y complementos predicativos; otro tipo de complementos. Elementos de la cláusula sintácticamente opcionales.
La expansión de las unidades lingüísticas. Coordinación. Subordinación. Cláusulas incrustadas.
Introduction. Syntactic units and their hierarchy. Functions and categories. The parts of speech and the morphemes.
The structure of the phrase. The noun, adjective, adverb, verb and prepositional phrases. Their modifiers, the determiner. Lexical and auxiliary verbs. Introduction to tense, aspect and modality; the passive.
The structure of the clause. Types of clauses and sentences. The subject, operator and predicator. Objects and predicative complements; other types of complement. Syntactically optional elements.
Expansion of linguistic units. Coordination, subordination, embedding.
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Evaluación
La evaluación se llevará a cabo de forma continua. Del 60 al 70% de la evaluación recaerá en la realización de pruebas específicas, que pueden incluir un examen final. Del 30 al 40% de la evaluación se basará en la realización de actividades prácticas en el aula y otras de trabajo personal fuera del aula en las que se evaluará la corrección y eficacia con que se llevan a cabo, la participación activa de los alumnos en las clases y las tutorías y, en su caso, las presentaciones en clase.
This course will be evaluated following a continuous assessment. From 60 to 70% of the evaluation (final grade) will be based on the students performance in some specific tests, such as a final exam. Other activities counting towards the final grade (30 to 40%) will be practical activities and the correction and efectiveness with which these are undertaken, the active participation of the student in class and tutorials and, if applicable, oral presentations in class.
This course will be evaluated following a continuous assessment. From 60 to 70% of the evaluation (final grade) will be based on the students performance in some specific tests, such as a final exam. Other activities counting towards the final grade (30 to 40%) will be practical activities and the correction and efectiveness with which these are undertaken, the active participation of the student in class and tutorials and, if applicable, oral presentations in class.
Bibliografía
Aarts, B. (2008) English Syntax and Argumentation (3rd ed.). Basingstoke & New York: Palgrave Macmillan.
Biber, D., S. Johansson, G. Leech, S. Conrad & E. Finegan (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman.
Burton-Roberts, N. (1997) Analysing Sentences: an Introduction to English Syntax. London: Longman.
Carter, R. & M. McCarthy (2006) Cambridge Grammar of English: A Comprehensive Guide. Spoken and written English, Grammar and Usage. Cambridge: Cambridge University Press.
Downing, A. (2015) English Grammar: A University Course. 3rd ed. London: Routledge.
Huddleston, R. (1984, 1997) Introduction to the Grammar of English. Cambridge: Cambridge University Press.
Huddleston, R. & G. Pullum (2005) A Student's Introduction to English Grammar. Cambridge: Cambridge University Press.
Mackenzie, J.L. & E. Martínez Caro (2012) Compare and Contrast: An English Grammar for Speakers of Spanish. Granada: Comares.
Quirk, R., S. Greenbaum, G. Leech & J. Svartvik (1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.
Thomas, L. (1993) Beginning Syntax. Oxford: Blackwell.
Electronic resources:
The Internet Grammar of English: http://www.ucl.ac.uk/internet-grammar/home.htm
Use of electronic compilations of texts in English (corpora)
On-line dictionaries
Biber, D., S. Johansson, G. Leech, S. Conrad & E. Finegan (1999) Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman.
Burton-Roberts, N. (1997) Analysing Sentences: an Introduction to English Syntax. London: Longman.
Carter, R. & M. McCarthy (2006) Cambridge Grammar of English: A Comprehensive Guide. Spoken and written English, Grammar and Usage. Cambridge: Cambridge University Press.
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Huddleston, R. (1984, 1997) Introduction to the Grammar of English. Cambridge: Cambridge University Press.
Huddleston, R. & G. Pullum (2005) A Student's Introduction to English Grammar. Cambridge: Cambridge University Press.
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Quirk, R., S. Greenbaum, G. Leech & J. Svartvik (1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.
Thomas, L. (1993) Beginning Syntax. Oxford: Blackwell.
Electronic resources:
The Internet Grammar of English: http://www.ucl.ac.uk/internet-grammar/home.htm
Use of electronic compilations of texts in English (corpora)
On-line dictionaries
Estructura
Módulos | Materias |
---|---|
LENGUA Y LINGÜÍSTICA INGLESA | DESCRIPCIÓN Y ANÁLISIS DE LA LENGUA INGLESA |
Grupos
Clases teóricas y/o prácticas | ||||
---|---|---|---|---|
Grupo | Periodos | Horarios | Aula | Profesor |
Grupo A | 27/01/2025 - 09/05/2025 | MARTES 08:30 - 10:30 | A-200 | NURIA CALVO CORTES |
MIÉRCOLES 08:30 - 10:30 | A-200 | NURIA CALVO CORTES | ||
Grupo B | 27/01/2025 - 09/05/2025 | MARTES 10:30 - 12:30 | A-312 | ELENA MARTINEZ CARO |
MIÉRCOLES 10:30 - 12:30 | A-312 | ELENA MARTINEZ CARO | ||
Grupo C | 27/01/2025 - 09/05/2025 | MARTES 08:30 - 10:30 | A-20 | IVAN TAMAREDO MEIRA |
MIÉRCOLES 08:30 - 10:30 | A-20 | IVAN TAMAREDO MEIRA | ||
Grupo T1 | 27/01/2025 - 09/05/2025 | JUEVES 17:00 - 19:00 | A-15 | NOELIA CASTRO CHAO |
VIERNES 17:00 - 19:00 | A-15 | NOELIA CASTRO CHAO | ||
Grupo T2 | 27/01/2025 - 09/05/2025 | JUEVES 17:00 - 19:00 | A-43 | IVAN TAMAREDO MEIRA |
VIERNES 17:00 - 19:00 | A-43 | IVAN TAMAREDO MEIRA |