Estudios Ingleses. (Plan a extinguir)
Grado y Doble Grado. Curso 2023/2024.
HISTORIA DE LA LENGUA INGLESA - 802207
Curso Académico 2023-24
Datos Generales
- Plan de estudios: 0835 - GRADO EN ESTUDIOS INGLESES (2009-10)
- Carácter: Obligatoria
- ECTS: 6.0
SINOPSIS
COMPETENCIAS
Generales
The student will learn the historical stages of the English language, their most important features and changes. The student will identify the historical stage of a text together with its cultural, historical and linguistic context. The student will be able to write essays, manage complex information and data; use computer tools and give public presentations in English. From the academic point of view, the student will be able to understand and integrate information from different sources and frame them within different theoretical approaches. In relation to attitudinal competencies, the student will be able to develop acritical thinking attitude about the different stages of the evolution of the English language both, from a linguistic and a cultural perspective as well as to develop a dialogical and interacting attitude among the different ideologies, genres and ethnicities as well as developing skill of political correctness.
ACTIVIDADES DOCENTES
Clases teóricas
La metodología docente incluirá las siguientes estrategias:
1. Actividades basadas en el trabajo en clase que implique la práctica de análisis y contextualización de textos de distintas épocas.
2. Presentación, discusión y análisis de textos sobre diferentes temas relacionados con la evolución socio-cultural y lingüística de la lengua inglesa por parte del alumno.
3. Trabajo práctico (individual guiado o en grupo) en laboratorio informático.
4. Se estudiará también el uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TICs).
20-25 hours
The methodology includes the following strategies:
1. Activities based on class work. These imply the analysis and contextualization of texts from different stages in the evolution of the language.
2. Students presentations, discussions and analyses of texts related to the linguistic and socio-cultural evolution of the English language.
3. Presentation of an individual or group practical project.
4. Use of information and communication tools.
Clases prácticas
Otras actividades
Actividades no presenciales: 100-102 horas (entre 66,7% y 68 % = entre 4 y 4,08 ECTS), dedicadas a las siguientes tareas:
Estudio de temas teóricos
Preparación de ejercicios, trabajos y / o exposiciones orales (individual o en grupo)
Lectura de la bibliografía obligatoria
Consulta de dudas sobre los temas teóricos y las tareas prácticas
Preparación de exámenes
Exams and specific tests: 3-6 hours
Not in-person activities: 100-102 hours (between 66,7% and 68% = between 4 and 4,08 credits)
Theoretical topics study
Preparation of exercises, projects and/or oral presentations (individually or in groups)
Compulsory bibliography reading.
Tutoring sessions with the Professor to solve doubts about theoretical or practical issues of the subject.
Exam preparation.
TOTAL
Presenciales
No presenciales
Semestre
Breve descriptor:
Visión general de la evolución de la lengua inglesa desde sus orígenes hasta la época contemporánea.
General overview of the evolution of the English language from its origins up to nowadays.
Requisitos
None
Objetivos
El objetivo fundamental del curso es proporcionar al estudiante una visión general de la evolución de la lengua inglesa desde sus orígenes hasta la época contemporánea.
The essential goal of the course is to provide the student with a general overview of the evolution of the English language from its origins up to nowadays.Contenido
El curso se centrará en la identificación de los periodos de la lengua inglesa habitualmente reconocidos y proporcionará una justificación para los mismos, tanto interna (cambios y características principales) como externa (contexto histórico-cultural en el que se desarrollan), atendiendo solamente a los cambios más significativos.
1. Conceptos fundamentales de la lingüística histórico-comparada y del cambio lingüístico.
2. El inglés entre las lenguas germánicas.
3. Orígenes de la lengua inglesa. Emigración de grupos germánicos a Inglaterra.
4. El inglés antiguo. Cultura y lengua
5. El inglés medio. Situaciones diglósicas y caracterización lingüística
6. inglés moderno. Debates metalingüísticos y caracterización lingüística
7. El inglés contemporáneo. Siglo XX y nuevas perspectivas de cambio.
The course Will be focused on the identification of the different stages of the English language generally acknowledged and on providing an internal (changes and main features) and an external (historical and cultural context) justification for those periods just based on the most significant changes.
1. Fundamental concepts of comparative historical linguistics and language change.
2. English among the Germanic languages.
3. Origins of the English language: Migration of Germanic groups to England.
4. Old English: Language and culture.
5. Middle English: diglossia and linguistic features.
6. Modern English: metalinguistic debates and linguistic features.
7. Contemporary English: 20th century and new perspective of change.
Evaluación
The assessment will be continuous. Accomplishment of specific tasks will take approximately 60-70% of the final grade. The attendance to classes and tutoring hours, the fulfilment of practical tasks of diverse extension and nature related to the contents of the subject and the correction and efficacy of their fulfilment of those tasks and/or the class presentations will take approximately 30-40% of the final grade.
Bibliografía
Barber, C.., J.C. BeaL & P.A. Shaw (2009), The English language: a historical introduction. 2nd ed. Cambridge: C.U.P.
Baugh, A.C 8: T. Cable. 1984. A History of the English language. London: Routledge.
Berndt. R. 1982. History of the English Language. Leipzig: VEB Verlag Enzyklopadie.
Gramley, S. 2012 The History of English. An Introduction London Routledge
The Cambridge History of the English Language. Cambridge: C.U.P.
Leith, D. (1983) 1986. A Social History of the English language. London: Reutledge.
Tejada, P. (1999), El cambio lingüístico. Claves para interpretar la historia de la lengua inglesa. Madrid: Alianza
Otra información relevante
English will be used as the language of instruction, and for all assignments, activities and exams in the course
Estructura
Módulos | Materias |
---|---|
LENGUA Y LINGÜÍSTICA INGLESA | DESCRIPCIÓN Y ANÁLISIS DE LA LENGUA INGLESA |
Grupos
Clases teóricas y/o prácticas | ||||
---|---|---|---|---|
Grupo | Periodos | Horarios | Aula | Profesor |
Grupo A | 22/01/2024 - 08/05/2024 | MARTES 08:30 - 10:30 | A-210 | NURIA CALVO CORTES |
MIÉRCOLES 08:30 - 10:30 | A-210 | NURIA CALVO CORTES | ||
Grupo B | 22/01/2024 - 08/05/2024 | MARTES 10:30 - 12:30 | A-15 | EUGENIO CONTRERAS DOMINGO |
MIÉRCOLES 10:30 - 12:30 | A-15 | EUGENIO CONTRERAS DOMINGO | ||
Grupo T1 | 22/01/2024 - 08/05/2024 | JUEVES 17:00 - 19:00 | A-48 | ANA LAURA RODRIGUEZ REDONDO |
VIERNES 17:00 - 19:00 | A-48 | ANA LAURA RODRIGUEZ REDONDO | ||
Grupo T2 | 22/01/2024 - 08/05/2024 | JUEVES 17:00 - 19:00 | A-12 | MARIO SERRANO LOSADA |
VIERNES 17:00 - 19:00 | A-12 | MARIO SERRANO LOSADA |