Estudios Ingleses. Plan 2022

Grado y Doble Grado. Curso 2024/2025.

LINGÜÍSTICA APLICADA (LENGUA INGLESA) - 806490

Curso Académico 2024-25

Datos Generales

SINOPSIS

COMPETENCIAS

Generales
CG 2 - Conocimiento de las disciplinas del campo de la lengua inglesa.

CG 2 - Knowledge of the disciplines in the field of English Studies.
Transversales
CG 7- Capacidad de orientar interdisciplinarmente las competencias ya mencionadas, con el objeto de que resulten extrapolables a una variedad de ámbitos profesionales en los que éstas son cada vez más valoradas (véase la relación de las profesiones para las que capacita el título).
CG 7- Ability to guide the aforementioned skills (CG6) in interdisciplinary contexts, transferring them to a variety of professional domains in which they are increasingly valued (cf, list of Degree professional openings and career opportunities)
Específicas
CG 10 - Desarrollo de una actitud reflexiva y crítica sobre la lengua inglesa, su cultura y sus literaturas.

CG 10 - Development of a reflexive and critical attitude towards the English language, its cultures, and its literatures.
CE 12- El alumno adquirirá conocimientos generales de los distintos campos de la lingüística inglesa aplicada y capacidad para desenvolverse con cierta soltura dentro de dichos campos.

CE 12- The student will have general knowledge of the different fields of applied English linguistics, and be sufficiently skilled in those areas.

ACTIVIDADES DOCENTES

Presenciales

3

No presenciales

3

Semestre

6

Breve descriptor:

This course offers an overview of the different areas that Applied Linguistics covers and the research interests it addresses through several case studies. The syllabus will be divided into three main parts that range from a more micro-and individual approach (language acquisition and development in the L2),  to a more educational meso-approach (language(s) in education) and gradually towards a macro-perspective (language(s) in society), where the uses of language go beyond the immediate social setting and reach the wider multilingual and digital community. 


Este curso ofrece una visión general de las diferentes áreas que abarca la Lingüística Aplicada y de los intereses de investigación que aborda a través de varios estudios de casos. El temario se dividirá en tres partes principales que van desde un enfoque más micro e individual (adquisición y desarrollo de la lengua en la L2), a un meso enfoque más educativo (lengua(s) en la educación) y gradualmente hacia una macro perspectiva (lengua(s) en la sociedad), donde los usos de la lengua van más allá del entorno social inmediato y alcanzan a la comunidad multilingüe y digital más amplia. 

Objetivos

  1. Introduce students to the principles of Applied Linguistics both from a theoretical and a practical perspective
  2. Apply these principles to concrete case studies, focusing on the specificities of the settings.
  3. Initiate students in Applied Linguistics research by exposing them to different methodologies and sub-fields of interest.
  4. Develop a critical stance in students and work on their independent thinking processes to become independent scholars in the near future

Contenido

In this course, several subfields of Applied Linguistics will be studied and their research application,  More specifically, areas related to language development,  language in education and language in society will be covered. 

En este curso se estudiarán varios subcampos de la Lingüística Aplicada y su aplicación a la investigación. Más concretamente, se cubrirán áreas relacionadas con el desarrollo del lenguaje, el lenguaje en la educación y el lenguaje en la sociedad. 


Evaluación

Evaluation will be carried out by drawing on the following:
Theoretical classes: 25%.
Seminars: 20%
Practical classes: 20%
Presentations: 25%
Other activities: 10%
TOTAL: 100%.

Bibliografía

Cook, G., & North, S. (2009). Applied linguistics in action: A reader. London: Routledge.
Cook. G. (2010) Applied Linguistics. Oxford: OUP.
Coulthard, M., & Johnson, A. (Eds.). (2010). The Routledge handbook of forensic linguistics. Routledge.
Hall, C. J., Smith, P. H., & Wicaksono, R. (2017, 2nd edition). Mapping applied linguistics: A guide for students and practitioners. Routledge.
Hunston, S. and Oakey, D. (2010). Introducing Applied Linguistics. Concepts and Skills. London: Routledge.
Jones, R. H. and Hafner, C.A. (2021, 2nd edition). Understanding Digital Literacies. A Practical Introduction. London: Routledge.
Kaplan, R. B. (Ed.). (2010). The Oxford handbook of applied linguistics. Oxford University Press.
Kirkpatrick, A. (Ed.). (2010). The Routledge handbook of world Englishes. Routledge.
Lightbown, P. and Spada, N. (2013, 4th edition). How Languages are learned. Oxford: Oxford University Press.
Pennycook, A. (2001). Critical applied linguistics: A critical introduction. Routledge.
Saville-Troike, M. (2006). Introducing Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
Schmitt, N. (ed.) (2020, 3rd edition). An Introduction to Applied Linguistics. London: Arnold.
Simpson, J. (2011). The Routledge handbook of applied linguistics. Taylor & Francis.
Wright, C., Harvey, L., & Simpson, J. (Eds.). (2019). Voices and Practices in Applied
Linguistics: Diversifying a Discipline. White Rose University Press.

Estructura

MódulosMaterias
No existen datos de módulos o materias para esta asignatura.

Grupos

Clases teóricas y/o prácticas
GrupoPeriodosHorariosAulaProfesor
Grupo A27/01/2025 - 09/05/2025MARTES 10:30 - 12:30A-405EMMA DAFOUZ MILNE
MIÉRCOLES 10:30 - 12:30A-405EMMA DAFOUZ MILNE
Grupo B27/01/2025 - 09/05/2025MARTES 08:30 - 10:30A-12MARIA DAVINIA SANCHEZ GARCIA
MIÉRCOLES 08:30 - 10:30A-12MARIA DAVINIA SANCHEZ GARCIA
Grupo C27/01/2025 - 09/05/2025MARTES 08:30 - 10:30A-47LARA MORATON GUTIERREZ
MIÉRCOLES 08:30 - 10:30A-47LARA MORATON GUTIERREZ
Grupo T127/01/2025 - 09/05/2025JUEVES 19:00 - 21:00A-210NOELIA CASTRO CHAO
VIERNES 19:00 - 21:00A-210NOELIA CASTRO CHAO
Grupo T227/01/2025 - 09/05/2025JUEVES 19:00 - 21:00A-200LARA MORATON GUTIERREZ
VIERNES 19:00 - 21:00A-200LARA MORATON GUTIERREZ