Estudios Ingleses. Plan 2022
Grado y Doble Grado. Curso 2025/2026.
INGLÉS A TRAVÉS DE LOS MEDIOS DE COMUNICACIÓN - 806510
Curso Académico 2025-26
Datos Generales
- Plan de estudios: 081G - GRADO EN ESTUDIOS INGLESES (2022) (2022-23)
- Carácter: Optativa
- ECTS: 6.0
SINOPSIS
COMPETENCIAS
Generales
CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.
CB5 - Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía.
CG 1 - Possess instrumental knowledge of the English language at all levels of learning.
CG 2 - Acquire knowledge of the different disciplines in the field of the English language.
CB4 - Students are able to transmit information, ideas, problems and solutions to both a specialized and non-specialized audience.
CB5 - Students must have developed those learning skills necessary to undertake further studies with a high degree of autonomy.
Transversales
CT 5 - Utilizar un lenguaje inclusivo que respete las diversidades propias y características de las personas, y adquirir estrategias comunicativas orales y/o escritas eficaces para favorecer la transmisión del conocimiento.
TC 3 - Know and apply the tools for the active search for employment and the development of entrepreneurial projects, applying their knowledge to professional practice.
TC 5 - Use inclusive language that respects people's own diversities and characteristics, and acquire effective oral and/or written communication strategies to promote the transmission of knowledge.
Específicas
CE 14 - Approach specific fields of applied English linguistics (psycholinguistics, English through the media, teaching-learning methodology, digital competence for teaching-learning and translation and contrastive linguistics).
ACTIVIDADES DOCENTES
Clases teóricas
Las clases teóricas abordan el análisis crítico del lenguaje en medios, explorando estructuras, estilos y estrategias comunicativas en inglés aplicadas a la comunicación social.
30 hours
The theoretical classes address the critical analysis of language in the media, exploring structures, styles and communicative strategies in English applied to social communication.
Clases prácticas
Las clases prácticas se enfocan en la producción y análisis de contenidos mediáticos en inglés, desarrollando habilidades lingüísticas mediante ejercicios, simulaciones y proyectos comunicativos reales.
45 hours
Practical classes focus on the production and analysis of media content in English, developing language skills through exercises, simulations and real communicative projects.
Otras actividades
Trabajo autónomo de cada estudiante: 55 horas, dedicadas a la preparación de ejercicios, trabajos y/o exposiciones orales, lectura de bibliografía y preparación de exámenes, entre otros.
Actividades de evaluación: 5 horas
Otras actividades: 10 horas. Por ejemplo, consulta de dudas sobre temas teóricos y tareas prácticas.
Tutorials: 5 hours
Individual autonomous work: 55 hours, dedicated to the preparation of exercises, assignments and/or oral presentations, reading bibliography and preparation of exams, among others.
Assessment activities: 5 hours
Other activities: 10 hours. For example, consultation of doubts about theoretical topics and practical tasks.
TOTAL
150 hours
Presenciales
No presenciales
Semestre
Breve descriptor:
Se presentará el inglés a través de los medios de comunicación para reflexionar sobre la diversidad cultural y las distintas posibilidades de acercarse a la actualidad a través del lenguaje.
English, as presented through the media, will be used to reflect on cultural diversity and the different possibilities of approaching current events through language.
Objetivos
Adquirir el conocimiento de las convenciones y herramientas del inglés en los medios de comunicación para reflexionar sobre la diversidad cultural y las distintas posibilidades de acercarse a la actualidad a través del lenguaje.
To discover the conventions and tools of English in the media to reflect on cultural diversity and the different possibilities of approaching current events through language.
Contenido
Los contenidos serán fundamentalmente prácticos, y consistirán en actividades orientadas hacia el alcance de las competencias especificadas arriba. En líneas generales, los materiales didácticos podrán obtenerse a partir de: podcasts, vídeos y grabaciones de emisoras y cadenas de habla inglesa, prensa escrita en lengua inglesa (revistas, periódicos, páginas web), etc. Los contenidos versarán sobre los siguientes temas, entre otros: noticias de actualidad, cultura y ocio, diversidad cultural en los países de habla inglesa, educación, ciencia y tecnología, política y economía.
The contents will be mainly practical, and will consist of activities oriented towards the achievement of the competences specified above. In general terms, the teaching materials can be obtained from: podcasts, videos and recordings of English-speaking stations and channels, written press in English (magazines, newspapers, websites), etc. The contents will deal with the following topics, among others: current news, culture and leisure, cultural diversity in English-speaking countries, education, science and technology, politics and economics.
Evaluación
Las calificaciones se repartirán distribuidas dentro de la siguiente horquilla:
Examen/Ejercicio teórico y práctico 50-70 %
Trabajos prácticos/proyectos individuales o en grupo tutelados 20-30 %
Asistencia y participación activa en clase 5-20%
Assessment will be continuous. Final grades will be worked out according to performance in the following tasks, among others: specific tests; attendance at lectures and tutorials; practical activities of a diverse nature and extent related to the contents of the course and the correctness and efficiency with which these are carried out; and presentations in class.
The grades will be distributed within the following range:
Theoretical and practical exam/exercise 50-70 %
Supervised individual or group practical work/projects 20-30%
Attendance and active participation in class 5-20%
Bibliografía
Ceramella, Nick & Elizabeth Lee (2014): Cambridge English for the Media Cambridge: Cambridge University Press. Durant, Alan & Marina Lambrou (2009) Language and Media: A Resource Book for Students. London: Routledge Jérôme Lepioufle, Thierry Robin (2014): English in the Media. Paris : Belin
Rowe, Charley & Eva L. Wyss (2009) Language and New Media. USA: Baker & Taylor
http://www.bbc.com/
http://news.bbc.co.uk/
http://www.internetslang.com/ http://www.bbc.co.uk/
http://www.nbc.com/
http://edition.cnn.com/ http://www.rte.ie/
http://www.cbc.ca/ http://www.abc.net.au/
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/
http://thestar.ie/star/
http://www.thetimes.co.uk/tto/news/
http://www.guardian.co.uk/
http://www.independent.co.uk/
http://www.hellomagazine.com/
http://www.sport-magazine.co.uk/
http://www.elleuk.com/
http://ngm.nationalgeographic.com/
Otra información relevante
English will be used as the language of instruction, and for all assignments, activities and exams in the course.
Estructura
Módulos | Materias |
---|---|
No existen datos de módulos o materias para esta asignatura. |
Grupos
Clases teóricas y/o prácticas | ||||
---|---|---|---|---|
Grupo | Periodos | Horarios | Aula | Profesor |
Grupo T | 29/01/2026 - 08/05/2026 | MARTES 15:00 - 17:00 | B-11 | ESTEBAN FRANCISCO LOPEZ MEDINA |
MIÉRCOLES 15:00 - 17:00 | B-11 | ESTEBAN FRANCISCO LOPEZ MEDINA |